خدمات ما

با Zhongjun GE TikTok آشنا شوید | رهبران بومی سازی | وب تاپ


آخرین رهبر محلی سازی ما کسی نیست جز Zhongjun GE، سرپرست تیم محلی سازی TikTok و بنیانگذار Panda Translations. TikTok پیشروترین پلتفرم اجتماعی ویدئویی کوتاه در جهان است که به 53 زبان با 10 میلیارد DAU (کاربر فعال روزانه) در سراسر جهان در دسترس است.

به گفتگوی ما با ژونگ جون گوش دهید و او جزئیات سفر خود به رهبری تیم بومی‌سازی TikTok، نقاط قوت برتر بومی‌سازی در TikTok، ویژگی‌های کلیدی را که باید در یک مدیر بومی‌سازی جستجو کرد و موارد دیگر را شرح می‌دهد.

مصاحبه کامل را بخوانید یا ویدیوی زیر را تماشا کنید:

من دوست دارم با پیشینه ای در مورد شما و مسیر شغلی شما شروع کنم. سفر شما به سمت صنعت بومی سازی و نقش شما به عنوان سرپرست تیم محلی سازی TikTok چگونه بود؟

من در سال 2008 به عنوان یک مترجم آزاد پاره وقت و برای یک مجله خبری در چین ترجمه کردم. و سپس در سال 2014، دفتر ترجمه خود را به نام ترجمه پاندا راه اندازی کردم. این هنوز یک کار نیمه وقت بود، مثل یک کار جانبی. سپس در سال 2017، به عنوان اولین مدیر محلی سازی در آنجا به دفتر Airbnb در چین پیوستم. سپس دو سال و نیم بعد، Airbnb را ترک کردم و کاملاً خودم را وقف آژانس ترجمه‌ام کردم تا ژوئن 2022، زمانی که به TikTok پیوستم تا تیم بومی‌سازی را در اینجا رهبری کنم.

عجب شگفت انگیزی آیا می توانم فقط از روی کنجکاوی بپرسم، زمانی که آژانس خود را پاره وقت تأسیس می کردید، بقیه وقت ها چه می کردید؟ یک کار تمام وقت؟

من در ابتدا روزنامه نگاری خواندم، بنابراین پس از فارغ التحصیلی، به عنوان مدیر فرهنگ شرکتی آنها به یک شرکت تولید کننده اسکناس در چین پیوستم. من آن کار را به مدت هفت سال انجام دادم تا اینکه به Airbnb پیوستم. معتقدم بسیاری از اتفاقاتی که برای من افتاد غیرمنتظره بود و جزئی از برنامه من نبود. بنابراین به تدریج، من فقط با جریان رفتم و به جایی که الان هستم رسیدم.

به نظر شما بومی سازی چه نقشی در TikTok ایفا می کند؟ و ساختار تیم یا بخش شما چگونه است؟

من می گویم که راه اندازی تیم در TikTok کاملاً شبیه به Airbnb است. تیم بومی سازی تحت تیم طراحی و تیم طراحی زیر نظر تیم محصول هستند. در تیم طراحی، ما تیم طراحی محتوا را داریم، بنابراین به این ترتیب، کل خط لوله محتوا می تواند در دست طراحی باشد. من فکر می کنم این تنظیمات برای بومی سازی عالی است.

به نظر شما بزرگترین نقطه قوت بومی سازی TikTok چیست؟

من فکر می کنم بزرگترین نقطه قوت ما در بومی سازی TikTok این است که تیمی متشکل از 50 طراح محتوا برای ایجاد متن منبع داریم.

تولید متن مبدأ در TikTok متمرکز است، بنابراین می توان کیفیت و سازگاری را تضمین کرد، که برای بومی سازی بسیار مهم است.

از آنجایی که تیم طراحی محتوا و تیم بومی‌سازی هر دو زیر نظر تیم طراحی هستند، می‌توانیم در تنظیم دستورالعمل‌های بومی‌سازی و همگام‌سازی شرایط بین دو تیم و غیره همکاری نزدیک داشته باشیم. به این ترتیب می توان زمینه های بیشتری را به زبان شناسان رساند.

من فکر می کنم یکی دیگر از مزایای ما این است که تحت تیم محصول هستیم که به ما امکان می دهد نگاه دقیق تری به پروژه های با اولویت بالا در حال انجام داشته باشیم. با توجه به این واقعیت که ما یک تیم بومی سازی محصول هستیم، برای ما بسیار مهم است که آخرین اطلاعات را از تیم محصول در مورد برنامه ها و اولویت های آینده دریافت کنیم. همه این اطلاعات زمانی که ما برای ابتکارات خود برنامه ریزی می کنیم می تواند بسیار مفید باشد.

البته ایجاد یک تیم بومی سازی قوی برای موفقیت تلاش های بومی سازی یک شرکت موثر است. در مدیر محلی سازی که برای تیم خود استخدام می کنید به دنبال چه چیزی هستید؟

این یک سؤال بسیار خوب است زیرا مهم نیست که تیم شما چگونه در سازمان ساختار یافته است، شما به افرادی نیاز دارید که کارها را انجام دهند، خروجی بهتری داشته باشند و به برتری دست یابند.

اولاً، به نظر من، تیم بومی سازی باید به عنوان شریک تجاری به جای یک تیم فروشنده داخلی دیده شود زیرا بومی سازی تقویت کننده تجارت است.

ما می خواهیم رابطه نزدیکی با سهامداران خود ایجاد کنیم تا بتوانیم کسب و کار را تقویت کنیم و به کاربران بیشتری کمک کنیم تا محصول و پیام هایی را که می خواهیم ارائه دهیم درک کنند تا کاربران بتوانند بهتر از محصول استفاده کنند. این هدف متقابل ما با ذینفعانمان است و می خواهیم از ذینفعان خود در دستیابی به این هدف حمایت کنیم.

بنابراین، وقتی نوبت به استخدام مدیران بومی‌سازی می‌رسد، از آنها می‌پرسم که چگونه می‌توانیم از این جنبه پیشرفت کنیم:

چگونه به جای بازی با فروشندگان و ایجاد گردش کار در تیم بومی سازی بهتر از کسب و کار خود حمایت کنیم؟

ما می خواهیم از منظر بومی سازی کل تجارت را تحت تأثیر قرار دهیم. بنابراین من سوالی از این قبیل می پرسم: “به جز بومی سازی، ترجمه و مدیریت پروژه، تیم بومی سازی در یک شرکت فناوری چه کارهای دیگری می تواند انجام دهد؟” به این ترتیب، می‌توانم بهترین فردی را پیدا کنم که تأثیر واقعی بومی‌سازی را درک کرده و می‌خواهد در ایجاد یک گردش کار یا محیط کاری ایده‌آل در شرکت و تیم بومی‌سازی من مشارکت داشته باشد.

من فکر می‌کنم محتوا، صرف‌نظر از زبان، کلید درک کاربران از محصول شما و جریان کاری است که می‌خواهید کاربرانتان از آن عبور کنند، بنابراین محتوای بومی‌شده می‌تواند برای همه مفید باشد.

یکی دیگر از ویژگی هایی که من هنگام استخدام یک مدیر بومی سازی به دنبال آن هستم، پشتکار یا انعطاف پذیری است. برای بسیاری از شرکت‌های فناوری، بومی‌سازی همیشه آخرین فکر است، بنابراین هرگز اولویت‌بندی نمی‌شود یا از قبل به آن دسترسی پیدا نمی‌شود. گاهی اوقات، برای رسیدن به یک هدف، باید به طور پیشگیرانه دست دراز کنیم. این هدف فقط متعلق به تیم بومی سازی نیست، بلکه یک هدف متقابل است که می تواند به نفع ذینفعان ما نیز باشد. این روند می تواند برای هر دو تیم چالش برانگیز باشد. من از کسی می خواهم که فعالانه به دنبال راه حل هایی برای ذینفعان مختلف باشد و بفهمد که چگونه می توان زمینه متقابلی را پیدا کرد که بتوانیم با هم بر آن بنا کنیم.

ما می دانیم که هوش مصنوعی در حال حاضر موضوع بسیار داغی است. اگرچه لزوماً برای صنعت ما جدید نیست، اما قابلیت ها و کیفیت آن به سرعت در حال توسعه است.

فکر می‌کنید هوش مصنوعی چگونه بر زندگی روزمره شما به عنوان یک متخصص بومی‌سازی تأثیر می‌گذارد؟ آیا نکاتی در مورد نحوه استفاده موثر از هوش مصنوعی برای بهینه سازی فرآیند بومی سازی دارید؟

من فکر می‌کنم تأثیر هوش مصنوعی فقط به بومی‌سازی مربوط نمی‌شود، و صادقانه بگوییم، ترجمه تنها بخش کوچکی از قابلیت‌هایی است که ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند ارائه دهند. ما در حال حاضر در بومی‌سازی TikTok در گردش کار مدیریت بومی‌سازی خود قابلیت هوش مصنوعی نداریم، اما به طور فعال در حال بررسی احتمالات هستیم و شاید تا پایان سال جاری موارد استفاده واقعی از پیاده‌سازی هوش مصنوعی در گردش کار خود داشته باشیم. اما من می توانم یک داستان کوچک در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به سهامداران به اشتراک بگذارم.

به عنوان مثال، یک بار یک PM از من پرسید: «بنابراین من دو ترجمه متفاوت از این اصطلاح را به یک زبان خاص دیدم. تفاوت در چیست؟ فکر می‌کنم این یکی کوتاه‌تر است.» اما نیمه‌های شب بود که آن پیام را دریافت کردم، بنابراین هیچ راهی برای کمک به فروشنده‌هایمان وجود نداشت.

بنابراین من این سوال را از GPT پرسیدم و به سرعت در عرض چند ثانیه پاسخ را دریافت کردم. من متوجه شدم که حتی اگر ترجمه به این جفت زبان با GPT چندان ایده آل نیست، وقتی سؤالاتی از این قبیل می‌پرسید، می‌تواند خیلی سریع به شما بازگردد و در بیشتر مواقع قابل اعتماد است.

علاوه بر این، فکر می‌کنم هوش مصنوعی می‌تواند برای سئو بسیار بسیار مفید باشد. در گذشته، شما به نویسندگان انسانی نیاز داشتید تا مقالات خود را برای اهداف سئو اصلاح کنند، اما اکنون می توانید از مثال های سریع و خوب استفاده کنید تا به هوش مصنوعی اجازه دهید یک پست برای شما بنویسد و به اهداف مشابهی برای کمپین های سئوی خود برسید.

از اشتراک گذاری متشکریم، ژونگ جون! بیایید به سؤالات سریع خود برویم.

به نظر شما زبان مورد علاقه شما چیست؟

می توانم بگویم چینی است زیرا زبان مادری من است. به نظر من زبان چینی مختصر و مختصر است، بنابراین شما می توانید معانی زیادی را تنها با چند کاراکتر بیان کنید.

و به نظر شما ابزار بومی سازی مورد علاقه شما که استفاده می کنید چیست؟

من تحقیقات زیادی روی سیستم‌های TMS انجام داده‌ام و فکر می‌کنم Smartling و Trados Enterprise بهترین ابزارهای بومی‌سازی هستند که از آنها استفاده کرده‌ام، زیرا تنظیم گردش کار بسیار انعطاف‌پذیری دارند و می‌توانند در اهداف بومی‌سازی مختلف به شما کمک کنند.

مکان مورد علاقه شما که تا به حال به آن سفر کرده اید چیست؟

فکر می کنم تایوان مکان مورد علاقه ای است که من به آن سفر کرده ام. اول، شما به عنوان یک چینی در آنجا مانع زبان ندارید، بنابراین می توانید روان و آزادانه با مردم محلی صحبت کنید. همچنین به نظر من تایوان صحنه های بسیار زیبا و غذاهای بسیار خوشمزه ای دارد. من می توانم صمیمیت بین خودم و مردم آنجا را احساس کنم.

عالی است، و به نظر شما بهترین توصیه محلی سازی که تا به حال دریافت کرده اید چیست؟

من فکر می‌کنم بهترین توصیه بومی‌سازی که دریافت کرده‌ام از برونو هرمان بوده است، زیرا من از ایده بومی‌سازی او به‌عنوان یک شریک تجاری، به جای یک تیم خدماتی، الهام گرفته‌ام. در پایان روز، در هر سازمان، تیم یا بخش، شما باید به کسب و کار کمک کنید. و در بومی‌سازی، می‌توانم بگویم، فرصتی عالی برای مشارکت در کسب‌وکار داریم. این واقعاً به من الهام می دهد.

بله، این توصیه عالی است. بنابراین شما می گویید کابوس بومی سازی شما چیست؟

من می توانم بگویم یک TM (حافظه ترجمه) آلوده، زیرا زمانی که شما یک حافظه ترجمه آلوده به اضافه مترجمان بی دقت داشته باشید، در نهایت با یک آشفتگی مواجه خواهید شد که می تواند بر رشته های آینده تأثیر بگذارد.

و سپس می گویید که الگوی بومی سازی شما چه کسی است؟

الگوی بومی سازی من، رئیس جهانی سازی Airbnb، سالوو (سالواتوره جیاممارسی) است. سالوو پس از پیوستن من به Airbnb به Airbnb پیوست. پس از پیوستن او، ما روش جدیدی برای کار در محلی سازی Airbnb داشتیم. او دنیای بومی سازی جدیدی را برای من باز کرد. قبل از اینکه سالوو را بشناسم، خودم به مدیریت پروژه بومی سازی پرداختم و او مرا بسیار تغییر داد.

و در نهایت، کدام برند مورد علاقه بومی سازی شماست؟

می‌توانم بگویم Spotify زیرا هر سال از پایان سال Spotify الهام می‌گیرم و معتقدم Spotify یک تیم بومی‌سازی بسیار قوی دارد.

خیلی ممنون، ژونگ جون، که امروز به ما ملحق شدید. من واقعاً خوشحالم که توانستیم از شما بخواهیم نظرات خود را به اشتراک بگذارید و فقط درباره تجربیات خود بیشتر بشنویم.

کورین شرابی

کورین رهبر رسانه های اجتماعی و محتوا در BLEND است. او به به روز نگه داشتن متخصصان تجارت جهانی در مورد همه چیزهای بومی سازی، ترجمه، زبان و فرهنگ اختصاص دارد.

لینکداین

قاب 32

به ترجمه سریع و با کیفیت نیاز دارید؟

الان ترجمه کن



منبع

فهرست مطالب